Klaas Hendrikszn Blij (1737-1800)

Het was een leuk toeval om te ontdekken dat één van mijn voorouders ruim 200 jaar geleden ook in Bleiswijk heeft gewoond. Hij heeft 't hier echter niet makkelijk gehad. Nauwelijks enkele jaren hertrouwd werd zijn huis en alle bezittingen gedwongen verkocht (zie ook helemaal onderaan)

Mijn foto
Naam:
Locatie: Bleiswijk, Netherlands

17 september 2005

Toelichting

    Hieronder vind je een aantal akten mbt Klaas Hendrikszoon Blij uit het archief van de Ambacht Bleiswijk, achtereenvolgens uit inventarisnr. 767 (de koop van het huis); inventaris 823, vaststelling van de huurschuld (hij huurde ook 2 kavels land bij de Negotiatie). Inventaris 925, dat geheel gewijd is aan de executieverkoop van het huis van Klaas Hendrikszn Blij (je vindt er de hele gang van zaken, alle berekeningen etc). Verder nog enkele bladzijden uit inventaris 826 (waarin opdracht tot executie wordt gegeven en het huis wordt verkocht) en tenslotte 825 waaruit blijkt dat Klaas Blij ook na de executie nog niet met rust wordt gelaten.
    Overigens zou ik nog graag willen weten waar Klaas Blij voor 1787 woonde. Tussen zijn doop in Weesp in 1737 en zijn 2e huwelijk met Johanna Kleijn heb ik geen spoor van hem gevonden.
    Kijk ook eens op mijn genealogische homepage: http://gvdbeek.co.nr

3 Comments:

Blogger Robyn said...

Een van mijn voorouders, Fransina Robijn trouwde in Rotterdam 22 Juli 1751 met Coenraad Woorhouder, secretaris van Bleiswijk.
Nicolas Jean (Johannes) woordhouder uit Bleiswijk (die in uw document over Klaas Hendrikszn Blij voorkomt)is waarschijnlijk een zoon van Coenraad. Hij trouwde (Waals) te Rotterdam 15 Augustus 1779 en stierfde te Rotterdam 03 December 1797. U zou miscien meer over de genealogie van die twee Woordhouder en hun rol in de geschiedenis van Bleiswijk.
Ik dank U bij voorbaat voor de attentie dat U zou aan mijn vraag geven.
Met vriendelijke groeten
Claude Robijn

Ps. Sorry voor miijn Nederlands, maar ik ben Franstalig

maandag, 26 november, 2007  
Blogger Gerrit van der Beek said...

Dag Robyn,

Meer info over Nicolas Woordhouder heb ik helaas niet. Wat kun je nog vertellen over zijn rol in Bleiswijk?
Groet, Gerrit (uit Bleiswijk)

maandag, 26 november, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

maandag, 18 januari, 2010  

Een reactie posten

<< Home